Nationale Wijnweek

De Nationale Wijnweek

Wijnimporteur en marketingbureau vallen in de prijzen bij uitreiking ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2009’

< terug

28 september 2009

In Den Haag zijn vandaag de ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2009' uitgereikt. De bekendmaking van de winnaars vond plaats tijdens het jaarlijkse Symposium Wijn & Marketing in het World Forum in Den Haag. In de categorie ‘Wijnimporteurs' viel Groupe LFE in de prijzen met de introductie van Osborne Rosafino Rosé. In de categorie ‘Niet-wijnimporteurs' kreeg marketingbureau Alterego een Award voor de marketingcampagne voor Franse wijnen ‘In welke wijnmood ben jij'. De Productschap Wijn Marketing Awards zijn een jaarlijkse bekroning voor de beste marketinginspanningen in de Nederlandse wijnbranche. De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury. Doel van de Marketing Awards is professionalisering van de branche.

De ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2009' werden vandaag voor de eerste keer uitgereikt voor ingezonden marketingcases. Als aftrap van de Marketing Awards ontving wijnschrijver Hubrecht Duijker in 2008 een Oeuvre-Award. Voor 2009 konden wijnimporteurs, -agenten, wijnpromotiebureaus en derden praktijkcases indienen die speelden op de Nederlandse markt in de periode 1 juli 2008 tot 30 juni 2009. De cases konden gericht zijn op groothandel, retailers of horeca en/of consumenten. De vakjury ontving in totaal 42 inzendingen die wilden meedingen naar een Award.

Categorie Wijnimporteurs
In de categorie importeurs was de jury onder de indruk van de diversiteit aan inzendingen, variërend van min of meer traditionele promotiecampagnes tot de ontwikkeling en introductie van een nieuw product, promotiefilms, wijncommunities en de ontwikkeling van een leertraject voor de verkoop van wijn. De jury heeft alle inzendingen beoordeeld op de criteria innovativiteit, creativiteit, originaliteit, effectiviteit en cijfermatige onderbouwing.

Groupe LFE wint de Productschap Wijn Marketing Award in de categorie ‘Wijnimporteur'. Het concept Osborne Rosafino Rosé is het initiatief geweest van de Nederlandse marketeers van Groupe LFE. Het prille idee om een rosé wijn te maken volgens de techniek van sherryproductie ontstond in Nederland. Vanaf dat moment is men intensief betrokken geweest bij het ontwikkelingstraject tot en met de marketingcampagne. De jury prijst Groupe LFE voor haar visie en ziet de nauwe samenwerking tussen productontwikkeling en marketing als belangrijke succesfactor.

Categorie Niet-wijnimporteurs
In de categorie ‘Niet-wijnimporteur' was de jury gecharmeerd van het gebruik van nieuwe media en de toepassingen van innovatieve verpakkingen voor de promotie van wijn.

Alterego wint de Productschap Wijn Marketing Award in de categorie ‘Niet-wijnimporteur'. De campagne voor Franse wijnen ‘In welke wijnmood ben jij', met bijbehorende website, maakt indruk doordat het nieuwe media op creatieve en originele wijze gebruikt om de aansluiting te creëren tussen een product dat bij uitstek appelleert aan gevoelens van de consument en de rol van gevoelens in het keuzeproces.


Vakjury

De vakjury van de ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2009' bestaat uit de volgende personen:

Mw. Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer (juryvoorzitter), hoogleraar retail & marketing Nyenrode Business University
Mw. Josée van Rooij, PR & Communicatie, Productschap Wijn (jurylid)
Dhr. Arend Heijbroek, Associate Director Beverages & Dairy, Rabobank (jurylid)
Drs. Peter Boterman, Director Strategic Services & Development, Heinz Nederland (jurylid)
Dhr. Harold Hamersma, wijnschrijver/journalist (jurylid)
Dhr. Hans Schipper, Managing Director, JF Hillebrand Benelux BV (jurylid)

Inzendingen 2010
Wijnimporteurs, -agenten, wijnpromotiebureaus en derden kunnen ook komend jaar praktijkcases indienen die spelen op de Nederlandse markt in de periode 1 juli 2009-30 juni 2010. De vakjury beoordeelt alle inzendingen na de sluitingsdatum van 28 mei 2010. Bekendmaking en uitreiking van de Productschap Wijn Marketing Awards 2010 vindt plaats op het Symposium Wijn & Marketing 2010. Meer informatie op www.wijn.nl/site/marketingaward

De ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2009' worden mede mogelijk gemaakt door: JFHillebrand Global Beverage Logistics en Rabobank.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer info:
Productschap Wijn
Josée van Rooij
T 070-3708347
E josee@wijn.nl