Nationale Wijnweek

De Nationale Wijnweek

REMINDER - UITNODIGING SYMPOSIUM WIJN & MARKETING 2010

< terug

12 augustus 2010

Geachte wijnprofessional,

Op maandag 27 september aanstaande organiseert het Productschap Wijn voor wijnimporteurs en vakpers de 5e editie van het Symposium Wijn & Marketing. Het symposium is hét openingsevenement van de Nationale Wijnweek 2010 en zal plaatsvinden in het Bel Air Hotel in Den Haag. Hoofdsponsor van het symposium is JF Hillebrand Global Beverage Logistics.

Thema "Netwerken"
Netwerken, het woord is afgeleid van de term sociaal netwerk, oftewel een netwerk van mensen, groepen mensen of bedrijven die elkaar kennen of die vaak samenwerken. Had netwerken in het verleden vooral een zakelijk motief, sinds de opkomst van sociale platforms als Hyves, Facebook en LinkedIn zijn miljoenen mensen via digitale communicatietechnieken dagelijks met elkaar in contact. Formele en informele netwerken, zakelijk en persoonlijke netwerken raken steeds meer met elkaar verweven.

Een ding hebben ze gemeen: ze herdefiniëren de manier waarop mensen communiceren. De eerste voorbeelden waarbij sociale netwerken succesvol worden ingezet voor persoonlijke of commerciële doeleinden zijn intussen bekend. Het adagium "het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent" lijkt daarmee actueler te zijn dan ooit.

De wijnbranche is lange tijd een relatief productgeoriënteerde en aanbodgedreven sector geweest. De afgelopen tien jaar is er in de branche al veel veranderd. De uitdaging voor wijnbedrijven ligt er in het komend decennium in om de toenemende interesse en vraag naar wijn door de consument hand in hand te laten gaan met een gericht aanbod en een effectieve vorm van communicatie. De verschillende sprekers tijdens het symposium inspireren de bezoekers met aansprekende presentaties van theorie en praktijk op hun vakgebied.

Meerwaarde
Het programma van het Symposium Wijn & Marketing 2010 biedt voor iedereen in de Nederlandse wijnhandel interessante aanknopingspunten. Deelname aan het symposium is van toegevoegde waarde voor grote en kleine wijnimporteurs, agenten en wijnhandelaren, grootwinkelbedrijf en wijnspeciaalzaken, vakpers en -journalisten.

Dagindeling
Naast de plenaire presentaties vinden marketingparallelsessies in groepsverband plaats. U kunt twee van de drie aangeboden sessies bijwonen. Bij uw aanmelding kunt u een voorkeur kenbaar maken, wij zullen in de planning hiermee zo veel mogelijk rekening houden. De dag wordt in goede banen geleid door dagvoorzitter Cor Molenaar, hoogleraar vakgroep Bedrijfskunde van RSM/Erasmus Universiteit te Rotterdam en auteur van het boek "Het Nieuwe Winkelen". Cor Molenaar zal in samenwerking met Goosen Foppen, directeur van de electronica-retailketen Scheer & Foppen, tevens de key note presentatie van het symposium verzorgen. Tijdens het symposium zullen voor de tweede keer de "Productschap Wijn Marketing Awards" worden uitgereikt. Deze prijs wordt mede mogelijk gemaakt door JF Hillebrand Global Beverage Logistics en Rabobank International.

Programma
 

9.00-10.00 uur

Ontvangst met koffie, thee en minisandwiches

   

10.00-10.05 uur

Opening door Theo Meijer, voorzitter Productschap Wijn

   

10.05-10.10 uur

Introductie door dagvoorzitter Cor Molenaar, hoogleraar vakgroep Bedrijfskunde aan RSM/Erasmus Universiteit te Rotterdam

   

10.10-11.10 uur

Presentatie resultaten van het nieuwe markonderzoek "Kanaalkeuze door wijnshoppers" door Kitty Koelemeijer, hoogleraar Retailing & Marketing aan Nyenrode Business Universiteit

   

11.10-12.00 uur

Sociaal-culturele trends en de wijnbranche: theorie & praktijk door Thimon de Jong, research director van trendinterpretatiebureau TrendsActive.

   

12.00-13.00 uur

Lunch

   

13.00-14.30 uur

Marketingparallelsessies van 40 minuten. U kunt twee van de drie onderstaande sessie bijwonen. Geef uw voorkeur aan bij inschrijving.

A. Social Media - do's & dont's voor de wijnbranche, presentatie door social media specialist John Meulemans van adviesbureau Some Like It Social.

B. Duurzame wijnbouw - toekomst van de wijnbranche, presentatie door Christian Rodriquez van wijnhuis Emiliana uit Chili.

C. Vrouwenmarketing - begrip van de vrouwelijke shopper en hoe haar te bereiken biedt kansen voor de wijnbranche, presentatie door Marianne van Leeuwen van vrouwenmarketingbureau Sisteract.

   

14.30-14.45 uur

Pauze

   

14.45-15.30 uur

Key note presentatie door dagvoorzitter Cor Molenaar in samenwerking met Goosen Foppen, directeur van het electronica-retailketen Scheer & Foppen

   

15.30-15.50 uur

Bekendmaking en uitreiking "Productschap Wijn Marketing Awards 2010" door Kitty Koelemeijer, voorzitter vakjury

   

15.50-16.00 uur

Dagafsluiting door dagvoorzitter Cor Molenaar

   

16.00-17.30 uur

Napraten en netwerken onder het genot van een glas wijn.

Inschrijven en kosten
Wilt u bouwen aan uw netwerk en kennis verbreden op het gebied van wijn en marketing? Meldt u dan u aan voor het Symposium Wijn & Marketing op maandag 27 september aanstaande, dit is vanaf heden mogelijk. Schrijf u tijdig in want het aantal plaatsen is beperkt.

De toegang voor het symposium is kosteloos voor twee deelnemers per wijnbedrijf dat is geregistreerd is bij het Productschap Wijn. U heeft hierbinnen ook de mogelijkheid om één van uw leveranciers in te schrijven als deelnemer. Voor elke volgende deelnemer wordt u een bijdrage van 75 euro in rekening gebracht.

U kunt zich tot 30 augustus aanstaande bij ons inschrijven voor het Symposium Wijn & Marketing 2010. Klik hier voor het inschrijfformulier en hier voor een uitgebreide beschrijving van het programma en de gastsprekers. Medio september ontvangt u van ons per e-mail een bevestiging van uw inschrijving, het definitieve programma en een routebeschrijving.

Voorproefje
In aanloop naar 27 september aanstaande wordt via sociaal platform LinkedIn gediscussieerd over de verschillende onderwerpen van het symposium. De sprekers poneren prikkelende stellingen waar u op kunt reageren. Wilt u op de hoogte blijven of uw mening geven, meld u dan
hier vrijblijvend aan voor de LinkedIn group ‘Symposium Wijn & Marketing'. Heeft u nog geen LinkedIn account, maak deze dan hier eerst (kosteloos) aan en voeg vervolgens de genoemde group toe aan ‘My Groups'.

Wij ontmoeten u graag op maandag 27 september aanstaande in Den Haag.

Met vriendelijke groet,

Josée van Rooij