PERSBERICHT: Productschap Wijn Marketing Awards 2010 uitgereikt

27 september 2010

In Den Haag zijn vandaag de "Productschap Wijn Marketing Awards 2010" uitgereikt. De bekendmaking van de winnaars vond plaats tijdens het jaarlijkse vaksymposium Wijn & Marketing in het Bel Air Hotel in Den Haag. In de categorie "Wijnimporteur" viel Plus Retail Nederland in samenwerking met WINE Masters in de prijzen met de promotiecampagne De Wijnadviseur in de supermarkt. In de categorie "Niet wijnimporteur" kreeg By the Grape B.V. een award voor het brandingsplatform By the Grape (BTG) rondom wijninformatie en -beleving. De Aanmoedigingsprijs 2010 is uitgereikt aan Vindict BV met haar Flower Power Guerilla actie.

De "Productschap Wijn Marketing Awards" zijn een jaarlijkse bekroning voor de beste marketinginspanningen in de Nederlandse wijnbranche. De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury. Doel van de Marketing Awards is professionalisering van de wijnbranche.

De "Productschap Wijn Marketing Awards" werden vandaag voor de tweede keer uitgereikt. Voor 2010 konden wijnimporteurs, agenten, wijnpromotiebureaus en derden praktijkcases indienen die speelden op de Nederlandse markt in de periode1 juli 2009 tot en met 4 juni 2010. De cases konden gericht zijn op groothandel, retailers of horeca en/of consumenten. In totaal heeft het Productschap Wijn 34 praktijkcases ontvangen.

Categorie Wijnimporteur
Plus Retail Nederland in samenwerking met WINE Masters wint de Productschap Wijn Marketing Award 2010 in de categorie Wijnimporteur met de case De Wijnadviseur in de supermarkt. De klant helpen bij zijn of haar keuze op de winkelvloer is een wezenlijk onderdeel van de propositie van de Plus supermarken. De Wijnadviseur biedt, naast het wijninformatiesysteem en wijnwijzer en de andere wijnconcepten van Plus, de consument de gelegenheid op een eenvoudige, interactieve en persoonlijke wijze een goede keuze te maken uit het wijnaanbod. De jury prijst Plus Retail Nederland in samenwerking met WINE Masters voor haar inspanningen om de kwaliteit van de consumentenkeuze bij wijn te verbeteren en ziet de nauwe samenwerking tussen conceptontwikkeling en marketing als belangrijkste succesfactor. Om die reden verleende de jury haar de hoogste eer.

Categorie Niet Wijnimporteur
By the Grape B.V. wint de Productschap Wijn Marketing Award 2010 in de categorie Niet Wijnimporteur. Het succesvolle geïntegreerde communicatieplatform op wijngebied levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de branche door het verhogen van kennis, het versterken van de betrokkenheid van consumenten en het ontwikkelen van de relatie tussen consumenten en wijnmerken. Het innovatieve en geïntegreerde gebruik van nieuwe en bestaande media, wijnportal, winkel, tijdschrift, proeflokaal en de vele activiteiten daaromheen, vormt daartoe een effectief instrument. Om die reden verleende de jury haar de hoogste eer.

Aanmoedigingsprijs 2010
Vindict BV ontving dit jaar de Aanmoedigingsprijs 2010 met haar Flower Power Guerilla actie. Ieder jaar ontvangt de jury inzendingen van kleine acties, doorgaans door kleine ondernemingen, die opvallen door originaliteit. Dit jaar wint Vindict BV de Aanmoedigingsprijs 2010 vanwege haar vernieuwde en gedurfde benadering van consumentenbeleving en keuze van wijn als emotioneel product.

De vakjury
De vakjury van de ‘Productschap Wijn Marketing Awards 2010' bestaat uit de volgende personen:

Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer (Hoogleraar Retailing & Marketing Nyenrode Business Universiteit)
drs. Peter Boterman (Corporate Communication Director Heinz Continental Europe)
Harold Hamersma (wijnschrijver)
Arend Heijbroek (Rabobank)
Josée van Rooij (Productschap Wijn).
Hans Schipper (Managing Director JF Hillebrand Benelux BV)

"Productschap Wijn Marketing Awards 2011"
Op www.wijn.nl, button: Marketing Awards, zijn de deelnamevoorwaarden te vinden voor de "Productschap Wijn Marketing Awards 2011". Stuur uw succesvolle en innovatieve reclamecampagne, wijnevenement, website en promotiecampagne op de winkelvloer in. Alle communicatiemiddelen die u groot of klein heeft ingezet om de wijnverkoop te stimuleren, komen in aanmerking om mee te dingen naar de "Productschap Wijn Marketing Awards 2011".

De "Productschap Wijn Marketing Awards 2010" worden mede mogelijk gemaakt door:
JF Hillebrand Global Beverage Logistics en Rabobank.